Εισαγωγή στη Διεθνή Πολιτική


Περίγραμμα Μαθήματος σε μορφή pdf

ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

(1)ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΠΣ – ΕΠΙΠΕΔΟ 6
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Α2.2019 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 1
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗ ΔΙΕΘΝΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ
ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
  3 6
     
     
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο (δ).    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

γενικού υποβάθρου,
ειδικού υποβάθρου, ειδίκευσης

γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

Ειδίκευσης γενικών γνώσεων, ανάπτυξης δεξιοτήτων

 

ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

 

Όχι
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Όχι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) https://eclass.duth.gr/courses/435358/

(2) ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Συμβουλευτείτε το Παράρτημα Α

·     Περιγραφή του Επιπέδου των Μαθησιακών Αποτελεσμάτων για κάθε ένα κύκλο σπουδών σύμφωνα με το Πλαίσιο Προσόντων του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης

·     Περιγραφικοί Δείκτες Επιπέδων 6, 7 & 8 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων Διά Βίου Μάθησης και το Παράρτημα Β

·     Περιληπτικός Οδηγός συγγραφής Μαθησιακών Αποτελεσμάτων

 

·         Έχουν εμβαθύνει στο περιεχόμενο της διεθνούς πολιτικής που τελεί σε στενή συνάρτηση με τις θεωρίες και τα πρίσματα των σχολών σκέψης των διεθνών σχέσεων

·         Διαλέγονται και να αξιολογούν κριτικά την άναρχη φύση, τη δομή και τους δρώντες του διεθνούς συστήματος

·         Κατανοούν με ουσιαστικό και όχι καινοφανή τρόπο τις αλλαγές και μεταλλαγές του διεθνούς περιβάλλοντος και τον ρόλο των διεθνών θεσμών

·         Είναι εξοικειωμένοι με εναλλακτικές επιλογές από διαφορετικές αναλυτικές πειθαρχίες και οπτικές γωνίες στην αναλυτική θέαση της διπλωματίας και της διπλωματικής ιστορίας

·         Είναι σε θέση να προβαίνουν στην εφαρμογή μοντέλων, εργαλείων και διαδικασιών ανάλυσης της διεθνούς πολιτικής

·         Κατέχουν έναν σημαντικό βαθμό κατανόησης της δυναμικής του διεθνούς συστήματος και της πολυπλοκότητας των ζητημάτων και της πολυσυνθετότητας των δρώντων

·         Έχουν οδηγηθεί στην ανάπτυξη μιας αναστοχαστικής μεθοδολογίας εκμάθησης, χωρίς τον εξοβελισμό του ιστορικού πλαισίου

·         Έχουν -μέσα από την εκπόνηση εργασιών και την άσκηση προσομοίωσης- αντιληφθεί τη σημασία της πολιτικής ηγεσίας, ως πλοηγού της διεθνούς και της εξωτερικής πολιτικής των κρατών, καθώς και των παραγόντων αποτελεσματικότητάς τους.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών

Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις

Λήψη αποφάσεων

Αυτόνομη εργασία

Ομαδική εργασία

Εργασία σε διεθνές περιβάλλον

Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον

Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών

Σχεδιασμός και διαχείριση έργων

Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα

Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον

Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου

Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής

Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

……

Άλλες…

…….

 
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραιτήτων τεχνολογιών
  • Λήψη αποφάσεων
  • Προσαρμογή́ σε νέες καταστάσεις
  • Αυτόνομη εργασία
  • Εργασία σε διεπιστημονικό́ περιβάλλον
  • Παραγωγή́ νέων ερευνητικών ιδεών
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή́ της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

 

  1. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
  • Η ιστορία των διεθνών σχέσεων και η συμβολή του Θουκυδίδη
  • Η ‘Άναρχη’ Κοινωνία και οι Θεωρίες του Ρεαλισμού, του Ιδεαλισμού, του Μαρξισμού και του Κονστρουκτιβισμού
  • Η Θεωρία και Μεθοδολογία των Διεθνών Σχέσεων
  • Η Σημασία των εθνών-κρατών και του Εθνικισμού. Ο πόλεμος και οι συγκρούσεις στις Διεθνείς Σχέσεις. Η σημασία της προσέγγισης του Waltz
  • Η ανάλυση και οι θεωρίες της Εξωτερικής Πολιτικής
  • Το τέλος του Ψυχρού Πολέμου: Μαθήματα και Προκλήσεις
  • Οι Διεθνείς Οργανισμοί: ΟΗΕ, ΝΑΤΟ κ.α. Η περίπτωση και η πολιτική ολοκλήρωση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Η σημασία της Παγκοσμιοποίησης. Μη Κρατικοί Φορείς και Δυνάμεις του Διεθνούς Συστήματος.
  • Η θεωρία της Σύγκρουσης και των Πολιτισμών
  • Ο πόλεμος στον 21ο αιώνα «Η Εποχή της Τρομοκρατίας;»: Συνέπειες της 11ης Σεπτεμβρίου 2001
  • Οι σύγχρονες προκλήσεις για την επιστήμη των διεθνών σχέσεων
  • Μελέτες περιπτώσεων: ΗΠΑ, Ρωσία, Μέση Ανατολή, Κίνα, Ελλάδα

 

 

  1. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ – ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

 

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
Πρόσωπο με πρόσωπο
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία

 

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας.

Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ.

 

Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης σύμφωνα με τις αρχές του ECTS

Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 40
Προσωπική́ μελέτη 80
Συγγραφή εργασιών 27
Τελική́ εξέταση 3
Σύνολο Μαθήματος 150 (6 ECTS)
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ

Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης

 

Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική  ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες

 

Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γλώσσα Αξιολόγησης: Ελληνική́

Μέθοδοι αξιολόγησης: Γραπτή́ εξέταση με Ερωτήσεις Γραπτή́ εργασία

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

 

– Προτεινόμενη Βιβλιογραφία:

– Συναφή επιστημονικά περιοδικά:

 

Υποχρεωτική

  • Ηρακλείδης Αλέξης. 2019, Διεθνείς Σχέσεις, Θεωρητικές προσεγγίσεις στα σύγχρονα διεθνή προβλήματα. Αθήνα: Εκδόσεις Ι. Σιδέρης
  • Jackson R., Sorensen G. 2006. Θεωρία και μεθοδολογία των διεθνών σχέσεων, η σύγχρονη συζήτηση. Αθήνα: Εκδόσεις Gutenberg – Γιώργος & Κώστας Δαρδανός

 

Συνοδευτικό Υλικό από το διαδίκτυο:

  • Ηρακλείδης, Αλέξιος. 2015. Διεθνείς Σχέσεις και Διεθνής Πολιτική

https://repository.kallipos.gr/handle/11419/6150

 

Προτάσεις για περαιτέρω μελέτη

  • Allison, G. & Zelikow, P. 2006. Η Κρίση της Κούβας: Η ουσία της απόφασης. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση
  • Anderson M. S. 1966. The Eastern Question, 1774-1923: A Study in International Relations. London: Macmillan
  • Attinà, F. 2011. The Global Political System. Basingstoke: Palgrave
  • Boooth, K. 2011. Realism and World Politics, London and New York: Routledge
  • Daddow, O. 2009. International Relations Theory. London: Sage
  • Devetak, R, et al. (επιμ.). 2012. An Introduction to International Relations, Cambridge: Cambridge University Press
  • George Al. L. 1969. ‘The Operational Code’: A Neglected Approach to the Study of Political Leaders and Decision-Making, International Studies Quarterly. Vol. 13, No. 2 (Jun., 1969), pp. 190-222
  • Hudson V. M., 2013. Foreign Policy Analysis: Classic and Contemporary Theory, Lanham, MD: Rowman & Littlefield Publishers
  • Ηρακλείδης, A. 2002. Η Διεθνής Κοινωνία και οι Θεωρίες των Διεθνών Σχέσεων: Μια Κριτική Περιδιάβαση. Αθήνα: Εκδόσεις Ι. Σιδέρης
  • Huntington, H. S. 1998. Η Σύγκρουση των Πολιτισμών και ο Ανασχηματισμός της Παγκόσμιας Τάξης. Αθήνα: Εκδόσεις Terzo Books
  • Hurd, I. 2010. International Organizations: Politics, Law, Practice. Cambridge: Cambridge University Press
  • Ιωακειμίδης, Κ. Π. 2007. Η Θέση της Ελλάδας στο Διεθνές Ευρωπαϊκό και Περιφερειακό Σύστημα, Αθήνα: Εκδόσεις Θεμέλιο
  • Kissinger, Henry. 1995. Διπλωματία. Αθήνα: Εκδόσεις Νέα Σύνορα-Λιβάνης
  • Λάβδας, Κ. Α., Ξενάκης, Δ. Κ. και Χρυσοχόου, Δ. Ν. (επιμ.). 2010. Κατευθύνσεις στη Μελέτη των Διεθνών Σχέσεων. Αθήνα: Εκδόσεις Ι. Σιδέρης, 2010
  • Κουσκουβέλης Ι. Η. 2004. Εισαγωγή στις Διεθνείς Σχέσεις. Αθήνα: Εκδόσεις Ποιότητα
  • Morgenthau, H. J. 1973. Politics Among Nations: The Struggle for Power and Peace. New York: Knopf
  • Nye S. J. 2015. Is the American Century Over? (Global Futures), 1st Edition. Cambridge: Polity Press
  • Nye S. J. 2013. Presidential Leadership and the Creation of the American Era. Princeton, New Jersey: Princeton University Press,
  • Παπαναστασόπουλος Ν. 2020. Η διαχείριση κρίσεων στην ελληνική εξωτερική και αμυντική πολιτική. Αθήνα: Εκδόσεις Ι. Σιδέρης
  • Παπασωτηρίου, Χ. 2008. Η Διεθνής Πολιτική τον 21ο Αιώνα. Αθήνα: Εκδόσεις Ποιότητα
  • Περράκης, Σ. (επιμ.). 2009. Σύγχρονες ματιές στις νομικές και πολιτικές όψεις της διεθνούς οργάνωσης – διεθνών οργανισμών. Αθήνα: Εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλας
  • Smith St. 2013. Foreign Policy: Theories, Actors, Cases. Oxford: Oxford University Press
  • Waltz, K. N. 2011. Θεωρία Διεθνούς Πολιτικής, μετάφραση: Κ. Κολιόπουλος, Αθήνα: Εκδόσεις Ποιότητα
  • Waltz, K. N. 2011. Ο Άνθρωπος, το Κράτος και ο Πόλεμος: Μία Θεωρητική Ανάλυση, μετάφραση: Κ. Κολιόπουλος, Αθήνα: Εκδόσεις Ποιότητα
  • Φραγκονικολόπουλος Χ., – Παπαναστασόπουλος Ν. 2015. Η Πολιτική της Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης, επιμέλεια-μετάφραση. Αθήνα: Εκδόσεις Ι. Σιδέρης
  • Χειλά, Ε. 2012. Οι Διεθνείς Συγκρούσεις στον 21ο Αιώνα: Ζητήματα Θεωρίας και Διαχείρισης. Αθήνα: Εκδόσεις Ποιότητα
  • Χειλά, Ε. 2006. Διεθνής Κοινωνία: Διαχρονικές και Σύγχρονες Αντιλήψεις, Αθήνα: Εκδόσεις Ηρόδοτος
  • Χονδρολέου Γ. – Παπαναστασόπουλος Ν. 2008. Η Ικανότητα της Διακυβέρνησης, επιμέλεια-μετάφραση, Αθήνα: Εκδόσεις Ι. Σιδέρης